14 Ogos 2011

: : Toma'ninah : :

Dengan Nama Allah SWT Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Alhmdulillah, syukur ke hadrat Allah SWT yang telah sampaikan kita sehingga 14 Ramadhan ini. Kasihnya Allah SWT kepada hamba-Nya menjadikan bulan yang penuh keberkataan ini walaupun hamba-Nya sering melakukan dosa kecil mahupun dosa besar. Bulan Ramadhan Al-mubarak memberikan peluang kepada muslimin dan muslimat untuk mengislah diri dan mendekatkan diri kepada Sang Pencipta,Rabul-Jalil.

Setiap hari dari pagi sehingga malam, muslimin dan muslimat berebut-rebut melakukan amal ibadat memohon pengampunan daripada Allah SWT. SubhanAllah...

Malam pula dihiasi dengan solat tarawih, ada yang melakukan 8 rakaat dan ada juga yang melakukan 20 rakaat. Hebat sungguh fizikal mereka...

Namun bagaimana dengan penghayatan solat??

Sungguh menyedihkan dengan solat muslim dan muslimat sekarang...

Si A : Kamu solat tarawih di mana malam n?
Si B : Aku solat di surau sebab buat lapan saja.
Si A : Eh, jom la pergi masjid, masjid buat 20 rakaat.
Si B : Tak pa la, surau habis awal sikit, dalam 10.15 mlm kira dah selesai dah.
Si A : Masjid lagi awal sheikh, 10.10 mlm dah settle?
Si B : Ha?? 20 rakaat abis 10.10 mlm?? LAJUNYA!!!!

bayangkan... selesai saja solat, makmum termenggah2 kepenatan tanpa khusyuk. astaga...

wahai muslimin dan muslimat, solatlah dengan tenang dan menghayatinya(khusyuk).

Firman Allah SWT:“Telah berjayalah orang-orang yang beriman, iaitu orang-orang yang khusyuk dalam sembahyangnya”[Surah Al-Mukminun : ayat 1-2]

Firman Allah SWT lagi : “Dan mintalah pertolongan (kepada Allah dengan sabar dan mengerjakan sembahyang. Dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk”. (Surah Al-Baqarah: 45)

Bukankah Nabi Muhammad SAW memberi teladan solat yang khusyuk kepada para sahabat.

Pada suatu ketika, peha Sayyidina Ali r.a. telah terkena panah. Apabila cuba dicabut, beliau merasa begitu sakit. Seseorang telah mencadangkan supaya panah itu dicabut ketika beliau sedang solat. Apabila selesai solat, beliau bertanya sudahkah mereka mencabut panah tersebut. Mereka menjawab ya. Apabila ditanya, apakah beliau tidak merasa sakit? Beliau menjawab, beliau sedikit pun tidak merasa sakit.

Jagalah rukun solat yakni toma'ninah...

terdapat 2 kitab yang membahaskannya, antaranya Nailul Awthar Syarh Muntaqa Al-Akhbar Li As-Syaukani dan Fathul Bari Li Ibn Hajar Al-Asqalani. Tuma’ninah bermaksud ketenangan. Inilah sebenarnya objective solat, utk mencapai ketenangan. Kalau tidak ada tuma’ninah, maka tiada ketenangan dlmnya. Nabi S.A.W pernah bersabda, "Seburuk2 pencuri ialah pencuri dlm solat." Siapa pencuri dlm solat? Yakni, "mereka yang gagal menyempurnakan ruku' dan sujud." (Riwayat Ibn Khuzaimah, Ahmad, At-tabarani dan Al-Hakim dan isnadnya adalah sahih memenuhi syarat Bukhari dan muslim). jadi tuma'ninah itu dlm erti kata yang sebenarnya ialah melakukan ruku' atau sujud dgn sempurna. Org yg tergesa2 tidak akan sempurna ruku' dan sujudnya

toma'ninah ialah rukun solat, hebat macamana pun solat tarawihmu 8 rakaat atau 20 rakaat pun tanpa toma'ninah. Maka, sia-sia saja solatmu.

SIA-SIA SAJA... nau'zubillah..

Wallahu'alam...


2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

boleh saya tnya..tuma'ninah dilakukan bila...saya tahu time rukuk(sblm bca) bgun rukuk(lps bacaan),time sujud(sblm bacaan) dan bgun duduk 2 sujud(sblm bacaan)..betul kah tuma'ninah yang saya lakukan???

Ar-Rijal berkata...

betul la apa yang awk ktakan tu. tapi tak semstinya seblum atau selpas bacaan malah semasa bacaan pun boleh dilakukan. pergerakkan mulut semasa membaca zikir dibolehkan.. wallahu'alam..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

T.TaNgAn