24 Februari 2011

:: Ada Apa Dengan Cambodia ??? ::

Assalamualaikum...

Dah lama aku tidak mengemaskini entry di Rumah Maya aku ini. Aku sering mencari masa, namun niat aku masih tidak tercapai sehinggalah hari ini. Niat dihatiku, aku akan upgrade entry ini bila aku dah habis exam (18/2: 2 papers 23/2: 1 paper)... Alhmdulillah, aku sudah buat yang terbaik untuk exam terakhir aku di CFS UIA ini..

Aku mula meniti hari di CFS UIA ini.. InsyAllah, inilah sem terakhir aku di sini. Rasa sedih pun ada jugak untuk meninggalkan CFS UIA ini kerana banyak kenangan aku terlahir di sini. MRC, SILAT GAYONG, PEERS & PERKIM... engkaulah medan kenangan manis aku.. pelbagai duka turut aku lalui di CFS ini, namun aku anggap ia sebagai ujian yang akan mendidik dan dapat memberi pengalaman kepadaku.

Aku sering nyatakan kepada sahabat-sahabat aku" jomlah join society".. seronok sangat bila dapat sertai dan dapat meluangkan masa untuk perkara yang berfaedah. Betullah, kita datang ke CFS ini untuk belajar. kejar 4 flat.. tapi tidak salah jikalau join society juga. Orang kata menyelam sambil minum air.

Disebabkan aku ini suka sangat dengan program-program ini. Maka, sehingga kini aku masih ada lagi satu program yg terbesar(bagi aku la) under UIA.. 25 pelajar + 5 staff terpilih untuk melakukan aktiviti kebajikan untuk rakyat Kemboja di Madrasah Darul Ulum pada 14 Jun - 20 Jun 2011.. aku tersenyum bila terkenang kejadian ini... Suatu petang di 107..

A: Pamplet dah siap??
A: Belum siap lagi la.. Mdm tak approved lagi.
H: Wey.. ape la korang ini. Orang tengah fikir macamna nak balik akhir sem, korang masih fikir pamplet lagi. Kesian2x..

Betol juga kata sahabat aku ini. Kenapa kami masih memikirkan hal-hal ini ya??
Kekadang itu, terasa berat sangat dengan program ni.. macam tak berdaya untuk melakukan progam ini. "Bolehkah aku melakukannya??" menjadi persoalan di benak hati ku.

Namun, aku seharusnya sedar. Pelbagai manfaat yang aku perolehi dari program ini. Dan tempoh 7 bulan bercuti bukan tempoh yang pendek. Inilah masa untuk menjadikan cuti aku berfaedah, InsyAllah.
Firman Allah:
أُولَئِكَ جَزَاؤُهُمْ مَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَجَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَنِعْمَ أَجْرُ الْعَامِلِينَ
Mereka itu balasannya ialah ampunan dari Tuhan mereka dan syurga yang di dalamnya mengalir sungai-sungai, sedang mereka kekal di dalamnya; dan itulah sebaik-baik pahala orang-orang yang beramal.(QS. 3:136)

Dan Taniah kepada rakan seperjuagan MRC. Kuatkan semangat dan ikhlaskan niat dalam beramal. Mari kita sama-sama merebut ganjaran Allah SWT ini.. 74K jumlah yang mudah kita dapatkan jikalau kita amalkan formula ini..

Berjaya = Ikhlas + Berusaha + Berdoa + Bertawakal + Berjemaah

KEMBOJA tunggu kami!!! InsyAllah.. Kami akan sampai ke sana... Doakan kami....

Dan kepada sahabat yang aakn bercuti. Selamat Bercuti. Manfaatkan cuti dengan aktiviti yang berfaedah.

Firman Allah SWT (QS 103):
1. Demi masa - atau zaman atau waktu yang dimulai dari tergelincirnya matahari hingga terbenamnya; maksudnya adalah waktu salat Asar.

2. Sesungguhnya manusia itu - yang dimaksud adalah jenis manusia - benar-benar berada dalam kerugian - di dalam perniagaannya.

3. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh - mereka tidak termasuk orang-orang yang merugi di dalam perniagaannya - dan nasihat-menasihati - artinya sebagian di antara mereka menasihati sebagian yang lainnya - supaya menaati kebenaran - yaitu iman - dan nasihat-menasihati dengan kesabaran - yaitu di dalam menjalankan amal ketaatan dan menjauhi kemaksiatan.

Jadi fikir-fikirlah... kitalah yang akan menentukannya..

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

T.TaNgAn